Sediments of discours

Sediments of discours, Mårtensson:

Erik Wallrup skriver om Mårtenssons stråkkvartett:

Verket är i fyra satser som bär både titlar och ett slags undertitlar, allt hänvisningar till formen i sin helhet och sina enskildheter. En kompositorisk utgångspunkt är den tredje satsen, Scherzo, som bygger på en rytmisk struktur som genereras algoritmiskt - därav undertiteln ”process”. Samma process dyker upp i första satsen, Fragments, men då i en förvrängd form som utmålas i bestämningen ”infected process”. Slutsatsen Drama (”twisted process”) är med Mårtenssons eget uttryck en rytmisk kvantisering av den process som återfinns i scherzot, medan sats två mycket tydligt utgör de mönster, Patterns, som det talas om i satstiteln- ”modules” bestående av 16-delar.

En sådan beskrivning säger mer om det kompositoriska än om det klingande. Här kan utspel blomma upp, som i första satsen; den lekfulla motoriken löpa på, som i andra satsen; tonens envetenhet skapa magi, som i den tredje satsen; och musikens dramaturgi fånga, som i den fjärde. Därför: ett spel med behärskning av den musikaliska retorikens finesser.